Stihl 261 ampuu tulpan taivaan tuuliin

Luottosahaan alkoi tulla kiusallinen ongelma noin vuosi sitten. Ensin tämä tapahtui harvakseltaan, sittemmin jatkuvasti. Kesken sahauksen kuuluu ”plot” ja tietenkin saha sammuu. Jostain foorumeilta luin, että kakskuusykkösen tyyppivika tämä. Tähän on sanottava, että ennen ensimmäistä tulpan lentämistä oli sahalla sahattu jo satoja ja satoja tankillisia. Ei voida siis sanoa, että vika tuli vähän käytettyyn sahaan. Tulpan pystyi kiertämään kyllä kiinni, mutta kierre tuntui todella löysältä koko matkan. Meni siis purkuhommaksi.

Ensimmäisenä on sahaa purettava sen verran, että sylinterin saa irti. Etukahva, pakoputki ja kaasutin on irrotettava. Pakoputki on kiinni neljällä pultilla, jotka saa irti suhteellisen kivuttomasti. Kaksi pulteista on piilossa sellaisten peltisten ”korkkien” takana. Kahva irtoaa suhteellisen helposti, joskin se on kiinni aika monella ruuvilla. Lisäksi kahvan alaosan kanssa joutuu vähän taiteilemaan, jotta sen saa kammettua pois paikaltaan. Tässä apukäsistä ei ole haittaa. Kaasuttimen irroittamiseksi on otettava ilmansuodatin irti. Ilmansuodattimen jälkeen kaasuttimessa on kaksi 8mm mutteria, jotka ovat syvällä poterossaan. Näiden irrottamiseen tarvitaan pitkä ja ohutrakenteinen hylsy. Tavallinen markettihylsy ei mahdu poteroon. Kaasuttimen imukaula on joustavaa kumia, joka on kiinni kolmella pultilla. Varsinkaan alimmaiseen pulttiin ei pääse käsiksi ennen kuin on irrottanut sylinterin. Kun sylinteri on irti sitä nostetaan muutama sentti, jonka jälkeen imukaulan saa irrotettua. Tämän jälkeen sylinterin voi irrottaa kokonaan.

 


A -koon tulpanreikä

Korjausta

Ensimmäinen korjauskikka oli kierteiden korjaussarja. Korjaussarjassa on pora/kierteytystappi, jolla tulpanreikä porataan ylikokokoon. Samalla tappi tekee uudet kierteet. Uusiin kierteisiin ruuvataan holkki, jonka sisäkierteet ovat alkuperäisen kokoiset. Tämä korjaus taisi kestää yhden tankillisen. Toimii varmaan jossain, mutta tässä tapauksessa ei ollut kikasta apua. Ei jatkoon. Seuraavaksi kokeilin A -kokoisen tulpan laittamista. Tulpan, jota käytettiin autoissakin joskus 80 -luvulla.

Jälleen uusi poraaminen ja kierteyttäminen. Näin suuren reiän tekeminen ja kierteyttäminen alkaa olla jo jonkin verran haastavaa. Joka tapauksessa tämä korjaus toimi joitain kuukausia, jonka jälkeen tulppa taas ampui ulos. Syy lienee heikosti onnistuneessa kierteiden teossa.


Alkuperainen mäntä. Kiinnileikkaamisen jälki näkyy selvästi

Tarvikemallin sylinterisarja

Lopulta vaihtoehdoiksi jäi, joko sahan hylkääminen tai uuden sylinterisarjan hankkiminen. Kuten kuvasta voi päätellä, oli jonkinasteinen kiinnileikkaaminen myös tapahtunut jossain vaiheessa. Alkuperäinen sylinterisarja ei tullut kysymykseen, sen korkean hinnan takia. Kiinalainen tarvikesylinteri laitettiin tilaukseen ja jäätiin odottamaan.

Kiinalainen sylinteri oli kyllä sopiva, mutta täysin eri näköinen, paljon korkeampi myös. Työnjälki tarvikesylinterissä oli ihan ok.Ei erinomainen, eikä hyvä, mutta ihan ok. Valmistustoleranssit ovat huomattavasti suuremmat tarvikesylinterissä, kuin alkuperäisessä. Mäntä tuntui aavistuksen väljältä jo uutena, verrattuna alkuperäiseen. Hinta tällä sarjalla oli 10-20% alkuperäisestä, joten jotain painoarvoa on sillekin annettava. Teknisesti sylinteri sopi paikalleen hyvin. Vain viimeinen sentti teki tiukkaa. Sylinteri ei tahtonut millään mennä pohjaan asti. Lopulta kuitenkin se istui paikallaan nätisti.

Kuten jo mainittua, oli sylinteri liian korkea, jotta sahaan olisi saanut ylemmän suojan kiinni. Kuvissa näkyy, kuinka sylinteriä on laskettu rälläkällä noin 5 mm matalammaksi. Sekään ei vielä riittänyt, vaan itse suojamuovia oli muotoiltava. Lopulta senkin sai kiinni. Vähän täytyy tosin käyttää voimaa. Pitää mainita, että uutta sylinteriä modattiin myös pakoaukon osalta jonkin verran. Pakoaukko oli alkuperäiseen sylinteriin haika paljon pienempi ja valujälki rosoisempi. Jos olisi viitsinyt, olisi sylinteriä voinut enemmänkin muokata, mutaa tälläkertaa mentiin aika lievillä muutoksilla.

Lopputuloksena tuli toimiva saha. Ei varmasti vedä vertoja uudelle, mutta toiminee ainakin varasahana. Käyntiinlähdössä ei ollut sanomista. Taisi lähteä toisella nykäisyllä. Toisinsanoen saha sai jatkoaikaa muutaman kympin panostuksella ja parin tunnin työllä. Ehkä kannatti, ehkä ei. Jää nähtäväksi, kuinka pitkään tämä korjaus kestää. Siitä sitten tulevaisuudessa.

Saha on historiansa aikana toiminut yleissahana sekä sahalaitoksen voimanlähteenä. Sahalla on halkaistu tukkia kilometrejä, joten säästelty sitä ei ole. Vaikka saha onkin isohko ammattisaha, ei se ole vielä sitä kokoluokkaa, mitä tukin halkaisuun vaadittaisiin. Halkaisussa ei niinkään teho ole ratkaisevaa, vaan vääntö ja kuutiot. Toki tälläkin on haljennut, mutta mukavuuden nimissä kuutioista olisi hyötyä. Sahalaitoksesta ja sen tulevista voimanlähteistä juttua myös tulevaisuudessa.

 

Uusi ja vanha sylinteri. Kuin yö ja päivä

Uusi sylinteri paikallaan

Uusi sylinteri paikallaan. Sylinterin yläreunaa laskettu ja muotoiltu