Halvalla Hyvää?
Puuilo kauppaa kuvan mukaista sahaa hintaan 149 e tai jotain sinne päin. Koemielessä sellainen tietenkin piti hankkia. Speksien mukaan sahassa on 56 kuutiota ja 2.3KW tehoa, sekä 20 tuuman laippa. Vertailun vuoksi, saman tehoinen länsisaha on jotain 40 – 45 kuutiota, kun puhutaan ammattisahoista. Hankin sahan lähinnä halkaisusahaukseen, jossa pelkkä moottoriteho ei määrittele kuitenkaan niin paljoa.
Sahan muokkaus
Sahaa ei koskaan käynnistetty vakiotehoisena, vaan se purettiin osiin. Samalla tutkittiin sahan valu- ja työstölaatua. Työn laatu vaikutti paljon paremmalta, kuin uskalsin odottaa. Valupinnoissa ei ollut mitään suurempia kolhuja tai muutakaan, mitä sinne ei kuulu. Myös työstöjälki vaikutti erinomaiselta. Koska halusin sahaan mahdollisimman paljon vääntöä, pakoaukkoa muotoiltiin maltillisesti. Lisäksi pakoputki avarrettiin. Pakoputken sisällä on vakiona teräsvillan kaltainen materiaali tukkimassa virtauksia. Teräsvilla poistettiin isolla poranterällä, jolla myös tehtiin reikä eri kammoiden välille.
Normaalikäytössä pakoaukon muokkaus todennäköisesti ei olisi pakollinen toimenpide, mutta pakoputken avartaminen todennäköisesti sitä on. Tuollainen pakoputken rakenne altistaa kohtalaisen nopeaan tukkeutumiseen, lisäksi se rajoittaa todennäköisesti tehoa ja vääntöä aika tavalla.
Ensimmäinen käynnistys
Ensimmäinen tankillinen käytettiin tyhjäkäynnillä, riittävän sisäänajon turvaamiseksi. Ensimmäisissä tankillisissa käytettiin noin 4% polttoaineseosta. Myöhemmin poltoaineena on käytetty kaupasta saatavaa pienkone bensiiniä.
Sahauksessa tuntuma oli todella hyvä, vääntö oli uskomattoman hyvä. Mikään kierroskone tämä saha ei ollut muokkauksen jälkeenkään, mikä sinänsä on ihan hyvä asia. Halkaisusahauksessa kun käytetään konetta pitkän aikaa korkeilla kierroksilla, on hyvä ettei saha ihan hirveitä kierroksia ota edes vahingossa. Ensimmäiset työtehtävät oli isojen puiden sahaaminen polttopuiksi. Tässä hommassa laite tuntui erinomaisen hyvältä.
Osana sahalaitosta
Nyt sahalla on sahattu ehkä jotain 20 tankillista ja kokemuksia on karttunut enemmän. Sahaa on nyt käytetty Alaskan small log mill sahaohjaimen kanssa halkaisusahauksessa muutamien päivien ajan. Saha itsessään toimii edelleen todella hyvin, tehoa ja vääntöä riittää yllättävänkin hyvin. Ensimmäinen varsinainen vika on ketjujarrun antautuminen. Jarru lakkasi vain kertakaikkiaan toimimasta, jotain ilmeisesti jumittui purun tai lämpenemisen seurauksesta. Sahalaitoksen osana ketjujarru on lähinnä tiellä, joten irti ja roskiin oli toimenpiteet. Sahan normaalissa käytössä ketjujarru on elintärkeä turvavaruste, joten saha olisi nyt lähinnä verkon paino. Varaosien saatavuus lienee kohtuullisen heikko, ellei sitten lähde suoraan kiinasta tilaamaan. Tässä tapauksessa kuitenkin työt jatkuvat.
Toinen hieman kiusallisempi ongelma on vakio laippa, joka tuntuu sulavan käsiin. Alla olevissa kuvissa näkyy kuinka laippa alkaa rispautumaan. Alimmassa kuvassa olevat kraaterit on tullut sahaohjaimen kiristyspulteista. Pultteja on kiristetty todella maltillisesti. Silti kraaterit ovat todella syvät. Myös ketju syö itsensä laipan sisään vauhdilla, jota en ole aiemmin koskaan nähnyt. Toisin sanoen laippa on lähinnä kokeiluversio. Jos haluaa sahaa enemmän käyttää, on ostettava laadukkaampi laippa. Kiusalliseksi tilanteen muodostaa se, ettei vastaavanlaista laippaa tunnu saavan mistään. Joten Puuilon myymät erittäin edulliset teräketjut ei enää sovikaan uuteen laippaan. Teräketju on 0.325 1,5 mm 76 VL ja ketjuja saa hintaan 10 e/2 kpl. Niistä sai viilattua kivasti halkaisuketjun, joten teräkustannukset olisivat pysyneet todella edullisina. Nyt kuitenkin on etsittävä toinen laippa ja toinen ketjumalli. Laadukas laippa ja teräketjupari on sitten jo kustannuksiltaan noin sadan euron luokkaa, joten se siitä edullisuudesta sitten.
No 1,5 mm ketju on jo muutenkin aika karu, joten seuraava malli kaiketi olisi sitten 18 tuuman 1,3 mm ketju ja laippa. Sääli, että kohtuullisen hyvältä vaikuttanut saha on pilattu onnettomalla laipalla. Sahan testi jatkuu vielä ainakin niin kauan, kun saan tuota laippaa elvytettyä. Samalla nähdään alkaako sahasta varisemaan ketjujarrun lisäksi muutakin oleellista pois.
Plussat ja miinukset sahasta tähän mennessä
+ On voimaa ja vääntöä, ainakin pikkuisen muokattuna.
+ Hyvä lähtemään käyntiin.
+ Käy hyvin tyhjäkäyntiä.
+ Todella maltilliset teräkustannukset.
– Aika painava saha, ei tätä kukaan metsätöihin vie.
– ”kevyt” käynnistys vie aikaa oppia käyttämään.
– Kelvoton laippa, varaudu ostamaan parempi tilalle.
– Ketjujarru hajosi noin 20 tankillisen kohdalla. Käyttöikä normaali käytössä olkisi sahalla siis ollut 20 tankkia, mikä ei ole hyväksyttävää.
Suosittelen
Voin suositella sahaa harvoin tapahtuvan isojen puiden sahaamiseen polttopuiksi. Varaudu saamaan itsellesi moottorisahaharrastus samalla, kun ostat sahan.
Vastaa